Wij hopen een verschil te maken - Reisverslag uit Dinxperlo, Nederland van Christien en Derk-Jan Kiefte - WaarBenJij.nu Wij hopen een verschil te maken - Reisverslag uit Dinxperlo, Nederland van Christien en Derk-Jan Kiefte - WaarBenJij.nu

Wij hopen een verschil te maken

Door: Erwin Wamelink

Blijf op de hoogte en volg Christien en Derk-Jan

20 November 2017 | Nederland, Dinxperlo

Bericht uit De Band / Aalten Vooruit:

Arent en Helma Noordink zetten zich met hart en ziel in voor de Joanne Foundation, het levenswerk van hun dochter Joanne, die in 2008 op gruwelijke wijze om het leven werd gebracht. Helma is in oktober twee weken naar Ndegeya in Oeganda geweest om alle projecten, scholen en gezinnen die door de foundation ondersteund worden te bezoeken en om te bekijken welke nieuwe doelen er haalbaar zijn. "Met alles wat we doen, houden we één ding in ons achterhoofd: hoe zou Joanne dit gedaan hebben?"

AALTEN - De grote kracht achter de Joanne Foundation in Oeganda is Apollo. Hij is de lokale coördinator van de stichting. "Die man heeft een hart van goud." Apollo zet zich dag en nacht in voor de foundation. "Hij doet ontzettend veel. Hij onderhoudt de contacten met de scholen en met de gezinnen, maar hij controleert ook de werkzaamheden op de bouwprojecten, het functioneren van de waterpompen en het onderhoud hiervan De Joanne Foundation maakt voor een groot aantal kinderen schoolgeld over naar Oeganda. Dit geld wordt naar Apollo gestuurd en hij zorgt er persoonlijk voor dat het op de verschillende scholen terecht komt. "Als we het schoolgeld naar de ouders sturen, bestaat de kans dat zij het ergens anders aan uitgeven."

Gezondheidszorg naar hoger plan tillen
Bij de laatste reis van Helma ging er een verpleegkundige mee in de persoon van Netty Flierman. "Vorig jaar hebben wij in Oeganda een verpleegkundige gestrikt voor onze stichting. Netty en Kakande hebben boeiende gesprekken gevoerd over de dagelijkse praktijk van hun werk en ze hebben veel ervaringen in ideeën kunnen uitwisselen. We willen graag de gezondheidszorg in Ndegeya naar een hoger plan tillen." Naast Netty Flierman werd Helma ook vergezeld door Derk Jan en Christien te Kiefte, die een optiekzaak in Dinxperlo hebben. Zij hebben, namens de Joanne Foundation, een kleinschalige 'oogproject' opgestart in Oeganda (Lees onder dit verhaal hun enthousiaste ervaringen over dit oogproject).

Schaersvoorde in actie voor Joanne Foundation
Tijdens de nacht van het VMBO, van 20 op 21 december, zamelen leerlingen van Schaersvoorde geld in voor de Joanne Foundation. Onder het mom: '1 nacht geen bed voor een bed', wordt het opgehaalde bedrag besteed aan matrassen, dekens en lakens voor de allerarmste inwoners van Ndegeya.

"Voor ongeveer 50 euro kunnen we een matras, twee lakens en een deken kopen. Wat zou het fantastisch zijn wanneer er met kerst veel mensen in Ndegeya in een gewoon bed kunnen slapen."

-------------------------------

'Goede start oogzorgproject'

Wij zijn terug van een erg indrukwekkende reis naar Oeganda, die we samen met Helma Noordink en Netty Flierman van de Joanne Foundation hebben gemaakt. Het is een andere wereld. We hebben lieve, gastvrije en zeer geduldige mensen mogen ontmoeten. Ze proberen iedereen die hulp nodig heeft te helpen. Ons oogzorgproject heeft een goede start gemaakt. In Ndegeya is Michael, een jongeman van 24 jaar, met theorie en praktijk op weg geholpen. Hij werkt samen met Nurse Kakande. We hebben van 200 mensen de ogen onderzocht, opgemeten en waar mogelijk een bril op sterkte meegeven.

Ook hebben we informatie gegeven over het belang van het dragen van een zonnebril. Door de sponsoring van onze leveranciers en allen die oude brillen gebracht hebben, is dit zonder extra veel kosten gerealiseerd. We ontvangen nu elke week een 'meetlijst' vanuit Ndegeya, omdat ons werk wordt voortgezet door Michael. Ook proberen we een weg te vinden in het geven van een speciale oogzorg. Er zijn ook mensen die een oogoperatie nodig hebben. De eerste contacten met ziekenhuizen zijn hiervoor gelegd. We zijn op zoek naar financiële hulp om de armsten van Ndegeya te blijven ondersteunen. We willen over enkele jaren opnieuw naar Ndegeya om verdere oogzorg te kunnen bieden. Dit zal vooral gaan om de ogen van de kinderen op te meten en brillen te leveren.

We hopen dat ons oogzorgproject zich als een olievlek gaat uitspreiden. We bedanken de Joanne Foundation dat wij samen deze opstart hebben kunnen maken, mede namens hun inzet kunnen wij blijven zeggen: We gaan ervoor!

Derk-Jan & Christien te Kiefte,
Te Kiefte Optiek-Optometrie Dinxperlo