Goed bezochte meetdag in Ndgeya - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Christien en Derk-Jan Kiefte - WaarBenJij.nu Goed bezochte meetdag in Ndgeya - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Christien en Derk-Jan Kiefte - WaarBenJij.nu

Goed bezochte meetdag in Ndgeya

Door: Christien en Derk-Jan te Kiefte

Blijf op de hoogte en volg Christien en Derk-Jan

16 Oktober 2017 | Oeganda, Masaka

Gisteren hebben we een drukke meetdag gehad. Zondag, toen we een gesprek hadden met de dorpsoudsten, is er overlegd dat we oogmetingen doen bij 2 gemeenschapsdorpen, per dag.
Toen wij gisterenmorgen aankwamen, zat ‘Joanne’s Library’ al goed vol.
Christien heeft de ‘voormeting’ gedaan, en Michael en ik de oogmetingen met pasbril. Heel bijzonder hoe anders dan in Nederland dat gaat. Hier moet je mensen echt leren welke antwoorden we verwachten. Dat is best lastig kan ik je zeggen. Elk glaasje wat je er voorhoud is ‘bulungi’ (goed). Dus moet je de vragen anders stellen. Michael is hierbij een goede hulp. We laten hem de meeste oogmetingen doen. Soms is hij nog een beetje onzeker of hij het goed doet, en vraagt nog bevestiging. Maar hey, hij is pas 4 dagen bekend met het ogen meten.
Waar wij ook aan moeten wennen is het tempo waarin hier alles gaat. Michael doet zijn oogmetingen heel rustig, geen spoortje van stress, ondanks dat er nog zeker 20 mensen je op de vingers zitten te kijken.
Af en toe hebben we wel af en toe de ’vaart’ erin gezet door zelf en paar oogmetingen te doen.
Het is trouwens niet te bevatten dat sommigen 5 uur hebben zitten wachten voordat ze geholpen werden, daarbij bleven ze nog heel vrolijk praten ook. Wat ons het meest verbaasde was dat toen we om 4 uur nog geen lunch hadden gehad, die Apollo’s vrouw Innocent had bereid, we gewoon moesten gaan eten van hen en de mensen bleven rustig.
Vandaag weer een nieuwe oogmeetdag met mensen uit twee andere dorpen

• 20 Oktober 2017 - 11:46

Elsche:

Ja , daar kunnen wij wel wat van leren hier in Nederland.
    Maar wat een ervaring is dit.

Tags: oogmeting